Pages

Search

Sabtu, 28 Julai 2012

Membuang Masalah Jerawat Yang Balik - Rumah Menyembuhkan Terbaik Untuk Jerawat Yang Balik

Photobucket
 Jerawat Yang Balik
Jerawat adalah keadaan kulit yang biasa dalam remaja dan juga berlaku di beberapa penduduk dewasa. Masalah jerawat tidak terhad kepada kawasan muka sahaja. Ia boleh menjadi termasyhur pada mana-mana bahagian badan. Jerawat di belakang sering dirujuk untuk sebagai bacne. Bacne dibawa dalam cara yang sama seperti jerawat muka; kelenjar sebum di bawah kulit menghasilkan terlalu banyak minyak dan ini akan bercampur dengan sel-sel kulit mati plug liang kulit, mengakibatkan jangkitan jerawat. Penawar rumah untuk jerawat yang popular dan kebanyakan mereka melibatkan beberapa ramuan rumah yang mudah.

Salah satu rawatan rumah yang paling mudah untuk jerawat belakang melibatkan menjaga kebersihan belakang dan bakteria anda percuma. Sekurang-kurangnya dua kali sehari, anda perlu membersihkan belakang anda dengan sabun antibakteria yang berkesan atau yang mengandungi sulfur. Sekiranya anda memohon sabun dengan berus Petola atau lembut, anda akan terkelupas kulit mati dari belakang anda manakala pembersihan. Bagi orang-orang yang terlibat dalam aktiviti fizikal yang menyebabkan anda berpeluh, pastikan anda membasuh peluh dengan baik memastikan bahawa peluh tidak bercampur dengan minyak kulit dan menyebabkan tersumbat dalam liang kulit.


 Salah satu rawatan rumah popular untuk jerawat belakang adalah minyak pokok teh yang berasal dari pokok melaleuca Australia. Bahan ini telah disahkan melalui kajian saintifik mempunyai keupayaan untuk memusnahkan bakteria yang boleh menyebabkan jerawat di belakang. Gunakan dengan berhati-hati pada mulanya kerana ia mungkin menyakitkan hati sesetengah kulit yang sensitif. Ia boleh disapu dengan menggunakan kain kotoran percuma. Cuka epal cider adalah satu lagi remedi rumah yang berkesan yang telah digunakan selama bertahun-tahun untuk berurusan dengan kembali jerawat. Mengisar kuantiti yang sama cuka sider epal dan bersama-sama dengan air untuk tujuan pembersihan. Rawatan ini dapat membantu untuk mengeluarkan minyak kulit berlebihan pada masa yang sama membunuh bakteria jerawat.

Gel lidah buaya adalah satu lagi remedi rumah menenangkan yang boleh digunakan kembali jerawat. Gel mempunyai ciri-ciri terapeutik sebagai anestetik antiseptik, anti-radang dan topikal. Ia akan memusnahkan bakteria jerawat dan membantu menyingkirkan minyak berlebihan di samping mengurangkan bengkak dan sakit di jerawat dan pustules yang jerawat. Minyak pati lavender merangsang peredaran darah apabila disapu pada bahagian yang mempunyai jangkitan jerawat dan juga kerja-kerja sebagai antiseptik semula jadi untuk menyahjangkit dan membersihkan kulit dan mengelakkan sebarang parut daripada berlaku. Witch hazel adalah astringen yang berkesan yang membersihkan jangkitan jerawat dan boleh mengurangkan keradangan kulit.

Ubat gigi tidak hanya berguna untuk membersihkan gigi anda, ia juga boleh digunakan untuk melegakan jangkitan jerawat di belakang anda. Letakkan sedikit ubat gigi di atas bengkak yang disebabkan oleh jerawat sebelum anda pergi tidur dan biarkan ia kekal di sana semalaman. Membasuhnya baik pada waktu pagi. Anda boleh meneruskan rawatan ini setiap malam sehingga anda melihat peningkatan dalam jerawat anda. Satu lagi perkara yang boleh anda lakukan sebelum tidur adalah untuk menggunakan pek ais ke belakang anda. Ini boleh membantu untuk mengurangkan keradangan dan melegakan kesakitan. Ulas bawang putih mentah juga boleh digunakan sebagai ubat rumah untuk jerawat. Apabila menggosok perlahan-lahan ke belakang jerawat, ia membantu untuk membersihkan jangkitan bakteria jerawat.

0 ulasan:

Catat Ulasan