Pages

Search

Isnin, 16 Julai 2012

Panduan Anda Untuk Meditasi

Photobucket
Meditasi
Meditasi adalah kaedah kelonggaran, tetapi orang-orang yang bermeditasi secara tetap mengatakan bahawa ia mempunyai lebih banyak faedah daripada kelonggaran yang hanya semata-mata. Bagi kebanyakan orang, ia adalah cara terbaik untuk melegakan tekanan dan tidur dengan lena. Meditasi adalah lebih daripada sekadar satu cara untuk relaksasi. Ia juga satu cara untuk kesihatan yang lebih baik. Ini adalah mengapa ramai orang yang mahu belajar bagaimana untuk bermeditasi. Sesetengah orang berfikir proses adalah sukar, tetapi ia sebenarnya tidak. Hidup ini mengubah kelonggaran kaedah boleh dilakukan dalam langkah-langkah mudah, dan ia juga adalah penting untuk memahami diri anda dan membantu anda menala halus badan dan minda anda.

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah mencari persekitaran yang sesuai. Kunci kepada kejayaan dalam meditasi selalunya terletak di persekitaran anda mempunyai. Tempat yang tepat adalah salah satu yang tenang dan bebas daripada gangguan, kerana ini boleh merosakkan saat meditasi. Anda perlu sekurang-kurangnya 15 minit berdiam diri untuk merenungi untuk berjaya. Anda perlu panjang ini masa untuk duduk dan berehat. Tidak perlu duduk di atas lantai dengan kaki anda telah melintasi. Jika anda merasa seperti bermeditasi di kerusi dengan kaki anda berehat di atas lantai, anda bebas untuk berbuat demikian.
Postur adalah penting dalam meditasi, jadi pastikan anda menyimpan kelengkungan kanan belakang anda untuk mengelakkan bungkuk.

Pernafasan yang betul adalah penting juga. Mengambil perlahan, nafas dan mendalam dengan mata anda ditutup. Proses santaian adalah didapati dengan menyedut mendalam melalui hidung anda dan bernafas keluar perlahan-lahan melalui mulut anda. Ini tidak seharusnya termasuk pernafasan yang menjerihkan, kerana anda mesti biarkan nafas anda berlaku secara semulajadi. Anda boleh memulakan dengan mengambil nafas beberapa cetek, tetapi secara beransur-ansur meningkatkan jumlah udara anda mengambil setiap kali. Kemudian, anda boleh mula mengambil lebih besar, lebih mendalam nafas.
Seperti yang anda menarik nafas panjang, anda akan merasakan rasa ketenangan. Ini adalah tanda bahawa anda melakukan langkah yang tepat. Membawa perhatian anda ke arah pernafasan anda. Menumpukan perhatian anda pada tugas di tangan adalah salah satu perkara yang paling sukar untuk diingati, tetapi anda akan digunakan untuk ini seperti yang anda mengulangi proses lagi dan lagi. Walau bagaimanapun, jangan berasa kecewa jika percubaan pertama tidak sukar.

Meditasi dilakukan dengan mata tertutup. Dengan cara ini, anda boleh mendapatkan lebih fokus. Apabila anda berada kira-kira untuk menamatkan sesi, membuka mata anda, tetapi tidak meneruskan aktiviti biasa anda hanya lagi. Sebaliknya, bangun perlahan-lahan dan melakukan senaman regangan. Kemudian, anda boleh kembali ke rutin biasa anda.
Ini teknik relaksasi dapat dikendalikan oleh pengajar jika anda mahu. Meditasi berpandu boleh membawa anda ke mod yang lebih baik santai. Selain daripada mencari pengajar, anda juga boleh mendapat manfaat teknik pemerangkapan ilham dan CD meditasi. Alat ini kelonggaran audio berpandu datang dengan arahan langkah demi langkah untuk meditasi yang betul.
Jangan teragak-agak untuk meminta nasihat daripada orang lain yang mempunyai pengalaman beberapa dalam meditasi, kerana mereka boleh membekalkan pendekatan membantu yang akan membuat sesi anda lebih mudah.

Meditasi yang betul boleh meningkatkan kesejahteraan anda, memperbaiki tidur kamu, dan mengurangkan tahap tekanan. Ia adalah kunci kepada kesihatan yang baik, dan juga membantu anda menguruskan emosi anda dengan lebih baik dan membebaskan fikiran anda dari pemikiran yang tidak diingini. Gangguan yang banyak boleh dikurangkan melalui kaedah ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan