Pages

Search

Isnin, 30 Julai 2012

Kesan Jangka Pendek Dan Jangka Panjang Nikotin Atas Kesihatan

Photobucket
Nikotin
Nikotin merupakan bahan kimia aktif yang terkandung di dalam tembakau yang menyumbang untuk reputasi negatif tembakau. Kimia ini, apabila didera (melalui merokok atau mengunyah) mempunyai kesan berbahaya pada tubuh manusia dan ia juga didapati seperti ketagihan dadah yang tidak dibenarkan. Di bawah beberapa kesan yang berbahaya dan menyebabkan ketagihan nikotin ke atas manusia, yang kemudiannya diikuti dengan kesan jangka pendek dan panjang.

Kesan yang merbahaya:
Tembakau membahayakan setiap organ badan. Ia memberi kesan kepada paru-paru, jantung, buah pinggang, sistem pencernaan, hati, mata dan lain-lain organ-organ penting dalam badan. Lanjut, orang-orang yang merokok tembakau mendapatkan rasa bau dan rasa lemah.

Juga 'merokok secara pasif' atau 'tidak terpakai' membahayakan bukan perokok. Asap rokok mengandungi bahan kimia merbahaya. Apabila dihidu oleh bukan perokok dalam kedekatan perokok, ia menyebabkan batuk, kahak dan kemerosotan dalam fungsi paru-paru. Kajian menunjukkan bahawa ia boleh menyebabkan penyakit jantung walaupun di kalangan bukan perokok yang tertakluk kepada tidak terpakai.

Kesan ketagihan:
Nikotin diserap ke dalam badan apabila 1 merokok individu atau tembakau chews. Nikotin menyebabkan dongakan mood. Ini adalah sebab utama untuk ketagihan nikotin menyebabkan. Nikotin yang diserap oleh seorang perokok sampai ke otak melalui darah. Ini membawa kepada pelbagai reaksi kimia di dalam otak dan menyebabkan perasaan yang tinggi. Ia hanya untuk jangka pendek. Apabila penurunan tahap nikotin, tiada lagi tinggi-perasaan. Untuk mempunyai perasaan yang sama sekali lagi, perokok merokok lagi, oleh itu ia menyebabkan ketagihan.

Kesan jangka pendek tembakau:
Dalam, nikotin jangka pendek, didapati menyebabkan tekanan darah tinggi, peningkatan kadar nadi dan batuk. Penyalahgunaan nikotin juga mempunyai kesan serta-merta ke atas rongga mulut yang menyebabkan nafas berbau dan mengotorkan gigi. Dalam kes-kes yang teruk, ia juga boleh membawa kepada kanser mulut.

• nafas lapuk: tembakau Merokok atau mengunyah tembakau menyebabkan nafas berbau yang teruk dalam diri individu. Nafas berbau kerana nikotin, tar dan lain-lain bahan kimia dalam tembakau disimpan di rongga mulut anda. Bahan kimia dalam tembakau secara drastik mengurangkan pembentukan air liur dalam mulut anda, menyebabkan mulut kering, seterusnya membawa kepada pertumbuhan bakteria yang menyebabkan bau.

• Kerosakan gigi: Apabila anda merokok atau mengunyah tembakau, bahan kimia seperti tar, nikotin dan lain-lain membakar dan menjalani tindak balas kimia menghasilkan bahan melekit. Apabila anda mengambil asap dengan menyedut, bahan melekit di dalam asap menjadi didepositkan pada gigi anda dan dengan itu menyebabkan kesan kotor.

• batuk Smoker: Batuk merupakan satu mekanisme fisiologi perlindungan bagi untuk membuang perengsa dari badan, terutama dari saluran pernafasan. Merokok silia ganti rugi, struktur pelindung dalam saluran pernafasan. Apabila silia menjadi tidak berfungsi lagi, zarah-zarah berbahaya seperti debu, bahan kimia dari tembakau, dan lain-lain disimpan di saluran pernafasan. Tempoh masa, badan itu mengeluarkan pengumpulan bahan-bahan asing ini oleh batuk. Oleh itu, perokok yang mengalami batuk berat.

• Peningkatan kadar denyutan jantung dan tekanan darah: Nikotin menyebabkan kadar denyutan jantung meningkat dan tekanan darah. Ini adalah kerana nikotin mengurangkan bekalan oksigen ke jantung dan dengan itu membuat ia tidak berfungsi dengan baik. Lanjut, membuat saluran darah sempit kerana pembentukan darah beku. Justeru, menyebabkan beban kerja yang meningkat pada jantung; itu, peningkatan kadar jantung. Semua faktor-faktor ini menyebabkan peningkatan tekanan darah.

Kesan jangka panjang:
Kesan jangka panjang nikotin termasuk ketagihan, peningkatan risiko penyakit jantung, dan penurunan paras insulin, kanser dan penuaan pramatang. Kesan jangka panjang nikotin adalah sangat berbahaya dan juga boleh membawa kepada kematian dalam banyak kes.

Ketagihan dan pergantungan: Sebagai kesan nikotin terhadap tubuh badan adalah sementara, untuk meningkatkan perasaan perokok menjadi ketagihan dan bergantung kepada dadah dalam jangka panjang. Selain daripada itu, badan membangunkan toleransi kepada bahan kimia, dan dengan itu memerlukan jumlah meningkat seterusnya dan seterusnya menekankan pengambilan menyebabkan ketagihan dan pergantungan dalam jangka panjang.

Meningkat risiko penyakit jantung: Terdapat meningkatkan risiko penyakit jantung dalam jangka panjang akibat ketagihan nikotin. Nikotin menyebabkan penyempitan terusan darah. Ia adalah kerana nikotin mendapat dilampirkan kepada protein reseptor dalam saluran darah dan kekal di sana dan dengan itu menyebabkan penyempitan terusan darah.

Juga, dalam jangka panjang, ganti rugi nikotin lapisan saluran darah yang membawa kepada pemendapan kolesterol dalam saluran darah. Ini akhirnya boleh membawa kepada serangan jantung.

Menghalang pembebasan insulin: Nikotin membawa kepada pengurangan rembesan insulin yang penting dalam penyerapan karbohidrat dalam badan. Biasanya, apabila paras glukosa meningkat kerana pengambilan makanan, insulin datang membantu dengan mengurangkan tahap glukosa. Di kalangan perokok, ini bukan kes itu; insulin yang dikeluarkan dalam kuantiti yang kurang. Apabila paras glukosa hadir dalam tahap yang lebih tinggi daripada yang diperlukan di dalam darah, ia boleh menyebabkan bahaya kepada jantung dan buah pinggang.

Boleh membawa kepada kanser: Nikotin sebagai bahan penyebab kanser adalah diperdebatkan. Bahan kimia lain dalam tembakau seperti tar yang mengandungi sianida, benzena, formaldehid, dll dikatakan menyebabkan kanser. Bahan kimia ini dikeluarkan dalam badan apabila tar masuk kerana merokok, satu tempoh yang panjang.

Penuaan pramatang:
Perokok kelihatan lebih tua daripada mereka sebenarnya. Ini adalah kerana kesan nikotin pada pengeluaran dan fungsi antioksidan di dalam badan - bertanggungjawab untuk melawan radikal bebas dalam badan yang terbentuk akibat pencemaran alam sekitar, tekanan, dan sebagainya Antioksidan membuat kulit dan lain-lain tisu lembut kelihatan muda.

Oleh semua akaun, nikotin mempunyai kesan yang merosakkan ke atas setiap bahagian badan anda berada dalam jangka pendek atau jangka panjang. Oleh itu, amaran yang ketat sesungguhnya kepada individu yang tidak merokok adalah untuk tidak pernah mencuba!

0 ulasan:

Catat Ulasan