Pages

Search

Khamis, 5 Julai 2012

Peranan Ujian Dadah Dalam Mencegah Penyalahgunaan Dadah Secara Haram

Photobucket
penyalahgunaan dadah
Salah satu masalah yang menggerunkan hari ini yang sedang berhadapan dengan semua masyarakat di seluruh negara adalah kejadian penyalahgunaan dadah yang semakin meningkat. Masalah ini semakin meningkat dalam perkadaran gergasi bahawa pembuat dasar sukar untuk mencungkil masalah. Melainkan jika langkah-langkah pencegahan diambil, masalah itu akan menelan seluruh masyarakat.

Perlu bagi peraturan-peraturan yang ketat ke atas ujian dadah:
Memandangkan masalah yang semakin berkembang ini, sememangnya ada keperluan untuk norma mengenai ujian dadah. Penyalahgunaan dadah haram akan membawa kepada produktiviti tenaga kerja yang menurun, miskin skor akademik pelajar, kemalangan jalan raya, dan sebagainya.


 Ia adalah untuk sebab ini bahawa ujian dadah perlu diwajibkan di setiap tempat. Oleh itu, pelajar, pekerja, pemandu, angkatan tentera, semua orang perlu dibawa di bawah lingkungan peraturan ujian dadah entailing ujian dadah wajib termasuk pemeriksaan tetap dan rawak atas pendera potensi dan mencurigakan.

Di atas, ibu bapa individu harus mengambil tanggungjawab untuk menggesa remaja untuk menjalani di-rumah-ujian dadah. Bagi majikan, untuk memerintah menyertai calon-calon yang menyalahgunakan dadah, saringan dadah mandatori dapat dilakukan. Begitu juga, sekolah dan kolej perlu menekankan ujian dadah terutama pada remaja dan mereka pada tahun-tahun lewat remaja mereka.

Beberapa program pencegahan yang berkesan untuk mewujudkan sebuah masyarakat yang bebas dadah:
Sebagai kejadian penyalahgunaan dadah merebak di kalangan semua seksyen aktif penduduk, langkah-langkah tertentu akan membantu kita semua untuk mewujudkan masyarakat bebas dadah.

• Home ujian dadah: Ibu bapa harus mencari untuk apa-apa perubahan dalam tingkah laku anak-anak remaja mereka. Jika disyaki, ibu bapa boleh mendapatkan anak-anak mereka yang diuji untuk dadah yang menggunakan kaedah ujian dadah rumah. Untuk ini, yang sedia untuk menggunakan kit ujian boleh didapati. Ekonomi, mudah untuk digunakan, kit ujian berguna dalam menguji dadah tanpa perlu untuk pergi ke hospital atau jururawat untuk bantuan profesional.

Ujian dadah rumah membolehkan ibu bapa mengetahui bahan-bahan yang anak-anak mereka yang menyalahgunakan. Ibu bapa perlu mengikuti kursus serta-merta tindakan selepas berunding dengan seorang doktor pakar. Jika kanak-kanak di peringkat awal membangunkan pergantungan kepada dadah haram, ujian dadah di rumah merupakan satu cara berkesan untuk mencegah daripada menjadi lebih teruk.

• ujian Dadah di sekolah-sekolah: Banyak masa, anak-anak sekolah akan dapat ketagih kepada penyalahgunaan dadah kerana akses mudah kepada dadah. Pihak sekolah harus menerima pakai norma-norma yang melibatkan ujian dadah untuk menilai pelajar. Dalam hal ini, mereka harus termasuk kedua-dua pemeriksaan rawak serta pemeriksaan rutin. Langkah-langkah sedemikian akan mewujudkan rasa tanggungjawab dan kesedaran di kalangan kanak-kanak sekolah dan akan menghalang mereka daripada ketagih dadah. Menyimpan kanak-kanak jauh dari dadah akan membantu mereka melaksanakan yang lebih baik dalam bidang akademik, ia juga akan membuka jalan yang baik untuk kesihatan.

• jalan ujian dadah: memandu Drugged adalah salah satu daripada punca penting kemalangan jalan raya. Penggunaan mana-mana bahan yang memabukkan semasa memandu adalah merbahaya kerana bahagian otak yang bertanggungjawab untuk mewujudkan reaksi pantas kepada situasi baru, penyelarasan organ seperti tangan, kaki, dll, dan membuat pertimbangan terjejas teruk. Oleh itu, drugged memandu keputusan dalam kemalangan maut.

Oleh itu, dalam konteks insiden kemalangan, ujian dadah di jalan-jalan dan mengambil langkah-langkah tegas terhadap pendera sebagai satu undang-undang yang tinggi, akan pergi jauh dalam mencegah memandu drugged.

Gunakan alat ujian dadah dipercayai:
Jadi untuk memerangi penyalahgunaan dadah, ujian dadah menjadi satu kemestian. Seseorang itu boleh menjalani ujian untuk penyalahgunaan dadah di sebuah hospital. Selain itu, seseorang juga boleh menjalani ujian tanpa melihat seorang profesional perubatan dengan bantuan kit ujian dadah.

Ini kit dadah menggunakan sampel yang berbeza seperti air liur, air kencing dan rambut untuk mengesan dadah yang disalahgunakan oleh individu-individu. Kit ini adalah dipercayai, ekonomi dan mudah untuk digunakan. Mereka memberikan hasil yang cepat dan tepat. Kit yang mematuhi SAMHSA tahap potong dan diluluskan oleh FDA adalah lebih dipercayai. Kit ujian ini boleh digunakan di sekolah, tempat kerja, rumah, dan sebagainya, untuk ujian dadah secara rambang dan rutin.

Di samping itu, kit ini juga boleh didapati dalam bentuk kit ujian pelbagai panel, untuk menguji lebih daripada satu dadah, iaitu sehingga 10 dadah. Ini kit ujian pelbagai panel mengurangkan dengan ketara, masa dan kos ujian.

Seperti penyalahgunaan dadah haram memberi kesan kepada masyarakat dengan memberi kesan kepada rakyat semua peringkat umur, dari segi fizikal dan psikologi, ia menjadi penting untuk mencegah penularan penyalahgunaan di kalangan lebih ramai orang. Ini boleh didapati dengan melaksanakan undang-undang dan peraturan-peraturan yang ketat untuk mencegah penyalahgunaan dadah, dengan membuat ujian dadah mandatori pada tahap yang berbeza dan dengan mewujudkan kesedaran kesan berbahaya penyalahgunaan dadah di kalangan ibu bapa, remaja, majikan, dll.

0 ulasan:

Catat Ulasan