Pages

Search

Jumaat, 20 Julai 2012

Terapi Urut Dalam Suasana Amerika

Photobucket
Terapi Urut
Urut merujuk kepada manipulasi aktif lapisan permukaan dan dalam otot dan tisu penghubung untuk membawa pelepasan, menggalakkan penyembuhan dan / atau meningkatkan kekuatannya. Jangka masa, dengan sendirinya, ertinya perkara yang berbeza apabila diterjemahkan ke dalam bahasa-berbeza Latin (massa), ia bermakna "massa atau doh", di Perancis (urut), ia menandakan "geseran cangkuk", dan dalam bahasa Arab (massa), yang dimaksudkan ialah "untuk menyentuh, merasa atau mengendalikan". Walau bagaimanapun, ia secara umumnya difahami sebagai pengenalan tekanan, getaran, ketegangan atau kepada badan, supaya proses tertentu menyegerakan atau terjejas. Tisu-tisu lain yang disasarkan semasa urutan sendi, tendon, ligamen, sistem limfatik dan beberapa organ-organ sistem gastrousus. Kawasan-kawasan yang biasanya bekerja pada kaki, jari, tangan, lutut, lengan dan siku.

Sekarang, ini cara mencapai kesejahteraan telah wujud sejak tamadun purba, dengan rekod yang sedia ada di Rom, India, Jepun, Greece, China, Mesir dan Mesopotamia. Pada zaman dahulu, ia sebenarnya dianggap sebagai satu bentuk perubatan. Hari ini, ia dilabel sebagai pilihan perubatan alternatif, dengan lebih daripada 80 kaedah yang diketahui, mengamalkan semua jenis kemudahan kesihatan dan spa di seluruh dunia. Ia adalah pada abad ke-19 apabila pengaruh urut meningkat di Amerika Syarikat. Tetapi kerana kemajuan perubatan, kenaikan dihentikan antara tahun 1930-an dan 1940-an. Dan, hanya pada tahun 1970-an apabila terapi urut ditahan lagi, apabila merealisasikan kepentingannya dalam meningkatkan prestasi olahraga.

Kini terdapat lebih daripada 300,000 ahli terapi perubatan atau fizikal di negara ini dan kira-kira 1,300 program yang berjalan untuk membuat mereka kompeten dalam menyediakan pelanggan dengan rawatan fizikal yang betul. Beberapa mata pelajaran yang dimasukkan dalam kurikulum anatomi dan fisiologi, pertolongan cemas, CPR, kinesiologi, dan teknik urut, untuk menamakan beberapa. Dan meskipun fakta bahawa ia adalah suatu kemahiran yang bebas diamalkan di negara-negara lain, kebanyakan negeri di Amerika Syarikat memerlukan pengamal untuk mendapatkan lesen sebelum mereka mula bekerja sebagai ahli terapi. Setakat ini, 43 negeri, lima wilayah Kanada dan District of Columbia mengenakan peraturan yang ketat ke atas industri - yang memerlukan profesional untuk mendapatkan kerja pensijilan, pelesenan dan perubatan up dulu - untuk mengelakkan sebarang bentuk penyelewengan, gangguan, dan pencemaran silang.

Pada masa ini, terapi urut industri $ 11 bilion dolar di Amerika Syarikat, menerima lebih daripada 114 juta permintaan setahun. Ia mengalami berikut besar di kalangan rakyat Amerika kerana manfaat fizikal dan psikologi, dan ia amat popular di kalangan 25-35 lelaki tahun. Kembali pada tahun 2007, terdapat sudah 15.500 spa di negara ini, yang menggaji lebih daripada 340,000 orang. Dengan kadar pertumbuhan tahunan sebanyak 17% dan kadar peningkatan dalam peluang pekerjaan yang diramalkan pada 19%, ia adalah jelas bahawa tidak ada menghentikan amalan itu pada bila-bila masa tidak lama lagi. Caj purata untuk urutan satu jam biasanya $ 63. Dan bergantung pada bahan yang digunakan dan keterukan penyakit atau intensiti sesi ini dengan baik boleh pergi sehingga sebanyak $ 500 atau $ 1000 untuk rawatan 60 minit. Sebagai contoh, urut berlian eksklusif berharga sekitar $ 315 selama 75 minit.

0 ulasan:

Catat Ulasan